Ik koop en verkoop nu al ruim 4 jaar op Vinted: tijd om nog extra updates en ervaringen te geven over deze app! Voor ik begon met kopen en verkopen op de Vinted app wou ik zeker zijn of het wel de moeite zou zijn en of het wel betrouwbaar genoeg was.
Zelf verkoop en koop ik al jaren tweedehands op Marktplaats en 2ehands.be dus besloot ik Vinted al eens te googlen. Niet zo heel slim, want ik kwam veel verschillende klachten tegen over fraude, dat de app niet betrouwbaar was en nog meer leuks.
Eerlijk gezegd: ik was een beetje afgeschrikt.
Toch besloot ik om gewoon eens te gaan proberen of ik nog kleding tweedehands verkocht kreeg, die ik op geen ander platform verkocht had gekregen.
Het ding is: tevreden mensen laten sowieso amper reacties achter, vooral misnoegde mensen doen dat… en dat geldt voor alles op internet.
Eerlijk gezegd zie ik tussen die klachten ook mensen staan die écht voorzichtiger hadden kunnen zijn, dus ik geef je graag tips mee.
Mijn eerste ervaringen met Vinted (zie link)
En eventjes heel duidelijk: ik ben helemaal niet gesponsord om dit artikel te schrijven hoor, ik wil gewoon graag mijn eigen mening geven over het platform, en je laten zien hoe dit veranderde over de jaren!
Lees ook: Vinted telefoonnummer
Lees ook: Vinted geen klantendienst
Hoe ging het met mijn aan- en verkopen?
Op het moment van schrijven heb ik veel pakketjes verzonden en gekocht. Daarvan was er 1 iemand die niet 100% tevreden was met haar jurkje, maar dat hebben we direct weer in orde gemaakt.
Ik kocht gemakkelijk een dertigtal items (euh hallo :)) en heb daarbij eigenlijk niet echt een probleem gehad. Wat heb ik dan voornamelijk gekocht?
Jurkjes en shirtjes van King Louie, enkele tassen van Oilily die ik al lang zocht, een HP Sprocket printertje, en een paar mooie tassen.
Ik wist op voorhand (behalve bij 1 tasje van Oilily) hoe de items eruit zouden zien, en nadat ik het Oilily-rugzakje binnenkreeg dat toch echt veel meer beschadigd was dan ik op voorhand wist, vroeg ik altijd wat extra foto’s.
Bij dat rugzakje heb ik trouwens wel een slechte review gegeven, maar het daar verder bij gelaten.
Het was niets onoverkomelijks en ik had geen zin in gedoe. Het rugzakje terugsturen naar Frankrijk had me handenvol geld gekost, meer dan ik ervoor betaald had.
Door Vinted werd ik trouwens zelf opgelicht, maar dat verhaal staat hier verder onder in het artikel.
Werd ik op Vinted opgelicht door een koper?
Ook kreeg ik te maken met een gevalletje van oplichting (of, dat denk ik toch): ik had een setje mini lipsticks van Charlotte Tilbury verkocht, die volgens de koper helemaal gesmolten aangekomen waren.
Ik diende een klacht in bij Vinted omdat ik ze zo dus écht niet opgestuurd had, maar daar werd niets mee gedaan (ze vragen dan ook bewijs, maar ik maak nu niet echt foto’s van hoe ik pakketjes verstuur en de inhoud, wie doet dat dan wel??).
Wel kreeg ik een dag later een berichtje van Vinted dat ik het geregeld moest krijgen met de koper omdat ik volgens hen een item op de post had gedaan dat niet was zoals beschreven en dat anders streng opgetreden zou worden en mijn account gesloten zou worden.
Euh, what the f…? Daarop stuurde de koper mij dat ik haar maar geld moest geven om het terug te sturen (zo werkt het dus niet op Vinted, maar goed).
Toen ik keek hoeveel het me zou kosten om de ondertussen gesmolten lipsticks terug te krijgen, kwam ik uit op een bedrag waar ik ze ongeveer voor verkocht had… maar dan mét een hoop gedoe en zever, waar ik eerlijk gezegd dus echt geen zin in had.
Dus heb ik met mijn stomme kop maar gezegd dat we het zo gingen laten, ik heb namelijk een druk leven en geen zin in dat soort gedoe (maar heb het toch netjes in haar feedback vermeld, ook gereageerd op haar feedback op mij, zo lezen toekomstige kopers of verkopers dit ook).
Maar… hoe langer ik erover nadenk, hoe meer dat ik toch denk dat ik ook te maken heb gekregen met oplichting op Vinted.
Dit is namelijk een variant die vaak voorkomt: kopers dienen een neppe klacht in (en maken zelf het item wat stuk, laten het smelten, maken er vlekken op,…) en eisen dan hun geld terug bij Vinted.
Vinted gelooft helaas de verkopers bijna nooit en kiest bijna altijd de kant van de kopers.
Daardoor zit je met een account die geblocked kan worden (je kan niet zo snel een nieuwe aanmaken) en je wilt zoiets gewoon terug geregeld hebben.
Daardoor zie je door de hoge verzendkosten vaak weer af van terugsturen omdat het item vaak goedkoper was dan de verzendkosten. Kopers maken daar misbruik van.
Vinted: slechte ervaringen en klachten
Een pakket dat ik verkocht had werd door DHL bij de buren van de koper geleverd waardoor het ‘kwijt’ was, maar daar heeft Vinted mij ook gewoon voor terugbetaald.
Hetzelfde bij een tasje dat ik gekocht had, maar dat door de sociale onrusten bij Mondial Relay kwijtgeraakt was, dat kreeg ik vlot terugbetaald.
Het is soms wel wat ping-pongen met de klantendienst, maar ik heb wel het gevoel dat ze je willen helpen. Ook al stellen ze voor de vierde keer in een week dezelfde vragen 😉
Als verkoper ligt dat vaak anders, zeker anno 2022: ik merk dat de klantendienst veel minder goed helpt. Je moet zelf allerlei dingen bewijzen en de klant wordt vaak standaard geloofd.
Hier link ik ook eventjes mijn account, zo kan je alles checken.
Opgelicht door Vinted zelf
Wel, ik kan een nieuw puntje hier aanmaken: ik werd opgelicht door Vinted zélf. Een koper kocht een tof pakket met allerlei leuke verzorgingsspulletjes die ikzelf nooit getest had, maar die gewoon mijn ding niet waren.
Na een grondige declutterbeurt van mijn kasten, besloot ik alles op Vinted te zetten: zo wist in tenminste zeker dat die spulletjes een goede thuis zouden krijgen en kreeg ik er nog een béétje geld voor terug.
Het pakket werd verkocht voor een 16 euro (insane als je weet wat er allemaal in zat, ook enkele items van Rituals), ik pakte het in in bubblewrap en verzond het.
Enkele dagen later, kreeg ik een melding dat mijn pakket wel toegekomen was, maar dat er schade was. Een glazen parfumflesje had gelekt en er zaten wat builen in enkele producten. Door de staat van het pakket was het overduidelijk dat er flink mee gegooid was door de pakketdienst.
Zowel ik als de koper dienden een klacht in bij Vinted om dit op te kunnen lossen. De koper had foto’s gemaakt van hoe het pakket aangekomen was en het was echt overduidelijk: dit was niet mijn schuld als verkoper, dit had ze zelfs ook zo aangegeven aan de klantendienst.
Ik kreeg gelijk de vraag van de klantendienst om te bewijzen hoe het pakket eruitzag toen ik het op de post deed, waarop ik teruggestuurd heb dat ze aan het proberen waren om de schuld bij mij te leggen en het erg vreemd is om van alles foto’s te moeten maken als bewijslast.
Maar goed, we hoorden een hele tijd niets (dit heeft enkele weken geduurd), tot ik nog een reminder stuurde. Daarna viel het verdict: ik had alles maar beter in moeten pakken en het was mijn schuld. De koper kreeg het geld terugbetaald en ik kreeg niéts, zelfs geen pro rata bedrag voor alle stuks die wél in prima staat aangekomen waren (pakweg een 85%).
Ik was woedend! Gelukkig ging het maar om een klein bedrag, maar zo zie je maar hoe gemakkelijk het is om iemand op te lichten.
Bijna geen enkele verkoper maakt foto’s van de pakjes als ze op de post gaan (zowel van hoe de binnenkant ingepakt is, als de buitenkant) en als je dan als koper beweert dat het stuk aangekomen is… kassa-kassa, toch. Jammer dat dit zo gemakkelijk zou kunnen.
De koper heeft me zelfs heel lief nog aangeboden om het geld alsnog over te maken en had trouwens totaaaal geen slechte bedoelingen, maar dat wilde ik niet.
Het was niet haar schuld dat Vinted zulke rare redeneringen maakte, dus liet ik het maar zo. Ik had het ook even helemaal gehad met het platform.
Daardoor heb ik zelfs beslist om gewoon nog te verkopen wat ik wil verkopen, maar dan een lange tijd een Vintedpauze ga inlassen, ik ben gewoon zo teleurgesteld in het platform.
Fraude op Vinted: wees slim!
Zoals op ieder tweedehandsplatform komt er weleens fraude voor, foute mensen zullen nu eenmaal altijd proberen om nieuwe manieren te vinden om mensen op te lichten.
Gelukkig kan je jezelf daar in ieder geval al iets beschermen.
Hoe kan je jezelf beschermen tegen oplichters en fraude?
– Koop en verkoop geen grote merken à la Chanel, Louis Vuitton, Nike,… items die sowieso à volonté nagemaakt worden. Je bent niet zeker of je wel een product koopt dat 100% echt is. Waarom ook niet verkopen? Wel, hier gaan de oplichters mee aan de slag: ze kopen je product (het geld wordt altijd op een rekening van Vinted gehouden, tot de verkoop 100% rond en goedgekeurd is) van een groot merk (Gucci, Nike, Chanel,… wat er maar gewild is), krijgen het aan en laten dan aan Vinted weten dat het niet authenthiek is. Daar loopt blijkbaar veel bij mis:
– Heb je erg dure items die je wilt verkopen? Dan doe je dat beter face to face (ook 2ehands en marktplaats zijn hier geen goed idee) of via gespecialiseerde websites zoals Rebelle,… Ook koop je beter geen dure items op tweedehands websites zoals marktplaats, Vinted of 2ehands. Er is een veel te grote kans dat de items nep zijn.
– Vraag extra foto’s! Een van de klachten die ik vaak las, is dat het item er op de foto’s niet vuil of beschadigd uitzag, terwijl het dat in werkelijkheid wel is. Ik vraag daarom vaak om extra foto’s met een briefje met de datum erbij.
– Lees de reviews! Zoooo belangrijk: weet met wie je een aankoop aangaat! Hebben ze al regelmatig steken laten vallen? Niet kopen!
– Betaal alleen via Vinted en blijf gewoon op Vinted. Ongelofelijk dat ik dit erbij moet typen, maar mensen luisteren blijkbaar echt niet naar dit advies en zijn dan kwaad op het medium (of dat nu Vinted, 2ehands, Marktplaats,…is) en niet op hun eigen fouten. Er wordt al jaar en dag gewaarschuwd om niet in te gaan op mensen die je vragen om te betalen via Paypal, te betalen via een heel ander platform dan waar je op zit. Wilt de verkoper (of soms koper) het alleen maar regelen via Paypal, Whatsapp,… alles wat maar NIET de officiële Vinted app is? Willen ze dat je eerst enkele centen overschrijft naar hem om jouw credibiliteit te checken? Laat ze dan maar lekker oprotten. Simpel.
- Maak altijd foto’s van de pakketjes en ook van hoe je alles verpakt hebt. Dit is standaard hoe Vinted wil dat je bewijst dat alles goed ingepakt is. Dit doe ik nu ook iedere keer ik een pakketje maak, sinds ik zelf enkele keren opgelicht ben door zowel een koper als Vinted zelf.
Opgelicht op Vinted? Hoe voorkomen?
Nog even samengevat: hoe voorkom je dat je opgelicht wordt op Vinted?
- check de verkoper grondig: lees alle reviews en bekijk wat de verkoper allemaal verkoopt
- is het te mooi om waar te zijn? Dan is het dat hoogstwaarschijnlijk ook
- verkoopt de verkoper een hoop héél gewilde items? (klopt nooit echt he…)
- Vraag een nieuwe foto van het product mét een handgeschreven briefje met de datum erop
- Betaal NOOIT via een andere manier dan via de app van Vinted. NOOIT.
- Betaal dus ook NOOIT een voorschot (al is het maar een cent) op een Paypalrekening
- Vraagt de verkoper om de verkoop te regelen via Paypal, Whatsapp,…? Rapporteer die persoon direct bij Vinted en ga NIET verder met de verkoop
- Koop geen items van grote, bekende merken zonder een certificaat of bonnetje (Nike, Chanel, Adidas,…). Deze items worden op grote schaal nagemaakt
- verkoop geen dure items via Vinted
- Wordt de verkoper/ koper ineens erg vervelend als je vragen stelt? Da’s nooit een goed teken…
- Vanzelfsprekend, maar toch: geef nooit persoonlijke informatie door als het niet nodig is. Via Vinted hoef je zo goed als nooit extra info te geven, alles zit in de app
Is Vinted betrouwbaar?
Ikzelf vind Vinted dus wél best betrouwbaar, maar ik neem er ook wel mijn voorzorgen voor. Helaas zullen er altijd wel rotte appels tussenzitten.
Mijn favoriete aankopen op Vinted:
Maar wat zijn na al die aankopen dan mijn grote favoriete aankopen geweest op Vinted, die ik in goede staat binnen kreeg?
- mijn HP Sprocket (ideaal om foto’s af te printen in mijn Bullet Journal)
- enkele King Louie topjes
- een zo-goed-als-nieuwe winterjas van Zara
- een pinup jurkje van Euchalyptus
In welke talen bestaat Vinted?
Nog een vaak gehoorde klacht (zeker van Nederlanders): Vinted is erg gericht op Frankrijk en dat was ook een van hun grootste afzetmarkten.
Nu breiden ze ook meer en meer uit naar Nederland, België,… voor de meeste Belgen is het niet zo’n groot probleem om met de verkopers in het Frans te communiceren, maar voor Nederlanders is dat vaak een heel ander verhaal.
Zelf schakel ik snel over naar het Frans (ik ben dan ook een Belg die Frans verder gestudeerd heeft), maar als het ook mij wat te ingewikkeld wordt, ga ik naar het Engels.
En dat gaat ook echt wel prima, hoor. De app vertaalt zichzelf trouwens, het enige Franse is de communicatie met verkopers.
Je kan zoeken in de buurt én je kan zoeken op locatie (en dan bijvoorbeeld België of Nederland ingeven). Let wel op: als je België ingeeft, vergeet dan niet dat we hier in België ook een deel Franstalig zijn 😉
Tegenwoordig is Vinted nog veel meer aan het uitbreiden en heb je behalve Frankrijk, België en Nederland nu ook Italie en Spanje!
Welk publiek shopt er op de app?
Een andere klacht: je geraakt je kleding niet kwijt aan de prijs die jij er graag voor wilt. Voor mijzelf: ik hou daar rekening mee.
Ik zet mijn prijzen standaard ietsje hoger dan wat ik ervoor wil hebben (niet dat dat vaak meer dan 20 euro is), omdat je met een koperspubliek zit dat een ‘koopje’ wilt doen.
Dus: door je beginprijs iets hoger te zetten, krijg je alsnog wat je er ongeveer voor wou hebben 😉
Daarom vind ik deze app dus ook echt niet geschikt voor duurdere items. Lees ook zeker mijn 41 tips op meer te verkopen op Vinted!
Wat kan er nog verbeterd worden?
Natuurlijk kan er altijd nog iets verbeterd worden, toch? Het is jammer dat als er een klacht is met de kledij na aankoop, er standaard in het gelijk van de aankoper geloofd wordt.
Het geld staat op een ‘tussenrekening’ tot de transactie van A tot Z goedgekeurd is, dus staat dan je geld als verkoper dus vast.
Als koper is het wel weer een fijn gevoel dat je weet dat je zo veiliger bent bij aankopen. Als verkoper kan daar wel eens misbruik van gemaakt worden.
Zou ik Vinted aanraden?
Vroeger stond hier: “volmondig, ja!”, maar daar ben ik eigenlijk wel op aan het terugkomen. Wees gewoon voorzichtig met je aankopen. Vertrouw je het niet helemaal? Doe het dan gewoon ook niet.
In ieder geval: ik vind het handig dat ik zo gemakkelijk tweedehands kleding, schoenen, tassen en andere spulletjes zo snel kan verkopen en kopen!
Je hebt amper gedoe met gepalaver en wachten op betalingen of tot de verkoper het eindelijk verzendt. En dat is voor mij echt een hele opluchting!
Het is gewoon jammer dat Vinted vrolijk meedoet aan de oplichting die er op het platform gebeurt, dat heb ik nu zelf ook al enkele keren meegemaakt en heel eerlijk… moest er een goede concurrent bestaan voor dit platform, ik zou overstappen.
Ontdek ook:
Kapselinspiratie: lange bobkapsels
Tips om meer te verkopen op Vinted
Waarom koop je best geen tweedehands make-up?
Lees meer: de mooiste kapsels en korte kapsels