De laatste maanden ben ik niet meer zo tevreden van Vinted. De afgelopen jaren heb ik regelmatig geschreven over mijn Vinted ervaring, oplichting op Vinted en meer verkopen op Vinted en was ik best wel positief. Dat is de laatste weken echt wel aan het veranderen, helaas.
Vinted en de fiscus (belastingen)
Behalve dat ze in Nederland en België het nodig vonden om de schamele ‘inkomsten’ die je eruit haalt, aan de fiscus door te geven voor extra belastingen (echt, ik verkoop mijn spulletjes voor een habbekrats en zonder winst… mag ik dan ook alle zakelijke kosten die ik er aan maak zoals dure rollen plakband, een printer moeten gebruiken, verloren inhoud van pakketjes die Vinted weigert terug te betalen omdat er alleen een kopersverzekering is, geen verkopersverzekering… ook inbrengen? Ugh.) maar hun helpdesk is zo mogelijk gewoon nog slechter geworden.
Ik krijg de Vinted helpdesk gewoon niét te pakken, de optie is voor mij weg. Ik kan alleen nog maar hun nutteloze helpdesk-artikelen lezen, maar kan niemand te pakken krijgen om uitleg te vragen voor het dringende verzendprobleem dat ik nu heb.
Een Vinted mailadres of telefoonnummer, dat is er niet.
Vinted: geen Mondial Relay verzending mogelijk, alleen Homerr?
Allemaal goed en wel als alles goed gaat en er geen problemen zijn met de verkopen, maar sinds gisteren zit ik ineens met een vervelend probleem: de verzending via Mondial Relay werkt niet meer en iedereen koopt ineens een verzendticket via Homerr.
Homerr is zo’n vervelende uitbreiding die Vinted er de laatste maanden doorgeramd heeft: je kan namelijk deze verzendmethode niet uitzetten. Super irritant, want wij hebben geen punt hier in de buurt.
Moet je iedere keer een verkoop gaan annuleren en dat uitleggen aan je koper, leuk. Ik laat dan ook wel altijd fijntjes weten dat het niet mijn schuld is, maar die van Vinted.
Vinted klantendienst, wat een grap
Dus, toen ik merkte dat ik ineens enkele verkopen met alleen maar Homerr kreeg, merkte ik dat er iets duidelijk niet klopte. Er wordt namelijk in 99% van de gevallen voor Mondial Relay gekozen.
Ik mocht dus weer 3 verkoopjes annuleren en sturen naar de kopers dat ik helaas met Homerr niet kon verzenden, of ze misschien Mondial Relay konden proberen?
Wat bleek: ze konden die optie helemaal niet meer kiezen. Huh?
Goed, dan maar proberen om de klantendienst te contacteren. Maar euh… dat is me dus tot op heden niét gelukt.
De laatste maanden heb ik het gevoel dat ze zich bij Vinted nogal aan het terugtrekken zijn in hun ivoren toren en zoals een draak op allerlei centjes zitten 😉
Het is ongelofelijk moeilijk geworden om iemand van de klantendienst te pakken te krijgen (zie mijn video hieronder maar), en als je ze te pakken krijgt… krijg je de meest generieke antwoorden te horen die er maar zijn.
Gek, want je betaalt er als verkoper/koper eigenlijk wel voor om ondersteuning te krijgen.
Ik vind het zo ‘grappig’ als ik zie hoe de Belgische overheid influencers behandelt en hen dwingt om bijvoorbeeld hun volledige adres op hun social media profielen te zetten (topidee qua stalking en jaloerse mensen, hoor), maar zo’n groot bedrijf hoeft echt niet beschikbaar te zijn voor hun klanten, welnee.
Als ze maar netjes hun inkomstenrapporten van klanten doorspelen aan de fiscus, dan is alles wel goed, blijkbaar.
Nog zo’n leuk frappant feitje: als jij als net opgestart bedrijf een betaalprovider wil gebruiken, ben je ook verplicht om contactgegevens te publiceren en ervoor te zorgen dat je bereikbaar bent.
Maar, waarom is dat altijd alleen maar voor de kleine vissen onder ons en zijn zo veel grotere bedrijven zo verschrikkelijk slecht bereikbaar, terwijl ze wel geld aan ons verdienen (zelfs al is dat alleen door data te verkopen).
Ik denk bijvoorbeeld aan Google en Meta (Facebook), die ook notoir slecht te bereiken zijn, zelfs als je erop adverteert.
Vinted forum
Goed, mijn volgende idee: misschien is er op het Vinted forum wel iets te vinden van handige informatie. Ik vond er dit topic (in het Frans, dus of je nu je taal in het Nederlands of niet ingesteld hebt, je krijgt bijna alleen maar Franse berichten te zien, waarschijnlijk omdat alleen zij het forum gebruiken?):
Wat blijkt? Mondial Relay is bij meerdere mensen uitgezet als verzendoptie, en Homerr wordt nu nog meer gepusht. Ze zullen hun cijfers bij Vinted moeten halen, gok ik zo.
Voorlopig heb ik dus ook geen oplossing voor jullie, helaas. Ik hoop ergens dat het een bug is, maar aangezien het ondertussen al meer dan 3 dagen duurt, vrees ik ervoor.
Na verder te zoeken, blijk ik wel een punt in de buurt te hebben (alleen kom ik niet graag in die winkel en is het de verkeerde kant van mijn woonplaats, waar ik sowieso niet graag kom), dus blijft Homerr voor mij eigenlijk geen optie.
Plus: na dit gedoe heb ik ook helemaal geen zin om deze opgelegde regels door Vinted weer extra te gaan moeten volgen.
Daarnaast hoor je te veel slechte ervaringen met Homerr en ging voor mij met Mondial Relay alles bijna altijd wel goed. En dat komt van iemand met enkele honderden kleine verkopen op Vinted 😉
Vinted mailadres, telefoonnummer?
Is er dan nergens een mailadres van Vinted te vinden waar je hen op kan bereiken, of een telefoonnummer? Nee, helaas… nergens te bespeuren. Je kan alleen maar hulp krijgen in hun app, maar als je mijn video hebt gezien, zie je ook dat je gewoon in een cirkeltje gestuurd wordt.
Bah, ik ben echt zo zwaar teleurgesteld in Vinted. Ik zie het eerlijk gezegd nog wel gebeuren dat ik mijn account op Vinted opzeg. Super jammer, want ik ben een van de allereerste gebruikers op de app, ik was er zo enthousiast over!