Thuis sporten: welke sport kiezen & onze beste tips om thuis fit te blijven

(Last Updated On: February 7, 2021)

Nu we allemaal veel meer thuis zitten en de fitnesscentra vaak gesloten zijn, willen we toch nog graag iets aan onze conditie doen. Misschien is het voor jou de eerste keer dat je thuis gaat sporten en zit je met enkele vragen: welke sporten kan je zoal thuis doen? Heb je er veel materiaal voor nodig of kan je enkele thuis sporten gratis doen?

thuis-sporten
thuis-sporten

Ik toon je graag enkele verschillende opties en leg de voordelen en nadelen uit: is het eerst een flinke investering of kan je het bijna gratis doen? Zijn de oefeningen geschikt voor een beginner, kan je hiermee afvallen,…? Moet je een strak schema volgen? Kan je de thuissport via Youtube volgen of heb je een betaalde app ervoor nodig? Ik geef je alle informatie zodat jij de thuissport kan kiezen die perfect bij jou past: dat is immers dé manier om vol te houden!

Lees ook: wat is jouw lichaamstype?

Lees ook: workouts voor gespierde billen

Thuis sporten en fit blijven

#1. Yoga en Pilates

Yoga is nog steeds ontzettend populair als sport – heus niet alleen om wat soepeler te worden. Grappig hoe mensen altijd moeten lachen met yoga als sport, tot ze zelf op hun yogamatje staan en proberen om zich in alle houdingen te wringen. Er zijn veel verschillende soorten yoga die je kan gaan volgen: van ontspannend tot erg intens.

Wat heb je nodig om aan yoga te doen? 

  • een yogamatje (ik heb deze: die is lekker dik waardoor ik de koude vloer niet voel)
  • fijne yogakleding (hoeft niet persé, maar het zit zo veel lekkerder)
  • een yogakussen
  • een yogablok
  • sokken die niet te glad zijn, antislip werkt ook averechts (echt: anders krijg je het snel koud in de winter)
  • een goede sportbh
  • materiaal speciaal voor Pilates

De beste Yoga tutorials op Youtube: 

Yoga with Adrienne is een van de allerbekendste Youtubekanalen als het op yoga gaat. Ze legt je alles heel helder uit en haar lessen en tutorials zijn echt heel erg fijn om te volgen: ik heb ze namelijk zelf ook enkele maanden gevolgd!

Ook als je al geen beginner meer bent, zal je veel aan deze Youtubelessen hebben. Ze zijn helemaal gratis.

Wil je graag met Pilates aan de slag? Dan moet je deze workouts zeker eens proberen! Lees eerst hieronder even hoe je het beste op voorhand even opwarmt en wat een goede cooldown is voor je spieren.

#2. HIIT training

Ook heel erg populair in de Nederlandse en Belgische huiskamers: HIIT training, oftewel High Intensity Interval Training. In deze trainingen ga je dus kortere periodes héél intens sporten. Vaak werk je tijdens een HIIT-sessie met je eigen lichaamsgewicht of met gewichten of een spanband om meer tegengewicht te creëren.

Welk materiaal heb je nodig voor een HIIT training? 

Op zich heb je hiervoor niet zo veel materiaal nodig:

De beste HIIT trainings op Youtube:

Een van de bekendste Youtubers als het gaat om HIIT workouts? Pamela Reif! Zij maakt video’s van enkele tientallen minuten waarin je jezelf afbeult. Het werkt, dat zeker wel! Met haar oefeningen ga je dus volop vet verbranden en kan je flink wat spieren kweken en toch afvallen (tenminste, als je daarna wel de zakken chips en co laat staan).

Heb je dit nog nooit gedaan? Check dan echt eerst even met je dokter of je dit soort intense workouts wel aankan. Misschien is het beter om eerst even op te bouwen met andere oefeningen waarbij je je spieren traint voor je aan HIIT gaat beginnen. 

#3. Touwtjespringen

Klinkt misschien wat kinderachtig, gaan touwtjespringen om je conditie weer op peil te krijgen? Is het echt niet! Zeker als we wat ouder en zwaarder worden, is het een flink stuk moeilijker om te gaan touwtjespringen – ik spreek hier uit ervaring 😉

Met touwtjespringen doe je aan cardio: goed voor je hart én je verbrandt er flink wat calorieën mee. Ben je net zoals ik iemand die heel gevoelig is voor een uitdaging of challenge? Dan is de onderstaande Youtube challenge misschien wel wat voor jou: 1000 keer springen per dag gedurende een week of maand!

Mag het voor jou allemaal wat intenser zijn? Voeg dan enkelgewichten (zelf trainde ik jarenlang met de enkelgewichten van Tunturi) toe en kies voor een springtouw met gewichten in.

Wat heb je nodig om te gaan touwtjespringen? 

Touwtjespringen Youtubetutorials: 

#4. Boksen

Huh, boksen in je eentje? Ja hoor! Thuis kan je ook gemakkelijk boksen. Wist je dat boksen ook veel calorieën verbrandt? Het helpt je ook nog eens als je jezelf moet verdedigen en helpt je spieren verder opbouwen en ontwikkelen.

Boksen is echt een allround sport waarbij je je hele lichaam tegelijkertijd traint. Met een boksbal of bokszak in huis kan je al aan de slag gaan. Ik raad je wel aan om ook hier eerst enkele tutorials op te zoeken en te volgen, ook met boksen kan je snel blessures krijgen omdat je – meestal – die spieren niet zo vaak gebruikt.

Welk materiaal heb je nodig om te boksen?

Youtube tutorials: boksen: 

#5. Dansen

Dit is mijn grote favoriet: dansen! Ik heb zelf dan ook jarenlang les gegeven en meegeholpen bij verschillende dansen: salsa (voornamelijk), rumba, bachata,… In mijn jeugd heb ik ook nog jarenlang aan jazzdance en hip-hop gedaan. Best wel breed, dus.

Waarom vind ik dansen zo’n grote aanrader? Het zorgt niet alleen voor een héle hoop endorfines, maar is ook echt goede cardio voor je lichaam. Afhankelijk van in welke stemming je bent, kies je vaak ook voor een andere dans. Voel je je sexy en vrouwelijk? Salsa of bachata is jouw ding! Eerder stoer? Hip-hop!

Er zijn zo veel verschillende soorten dans dat het moeilijk is om alles uit te gaan leggen. Van de meeste dansen bestaat er een soloversie (zo kan je voor salsa en bachata bijvoorbeeld zelf je eigen stappen oefenen voor de spiegel) en je kan ze soms ook samen dansen. Partnerdansen zijn jarenlang helemaal mijn ding geweest, nu probeer ik nog mijn vriend te overtuigen om samen in onze woonkamer eens iets uit te proberen.

Je hoeft je natuurlijk niet aan bepaalde stappen te houden: je kan helemaal freestyle gaan en doen wat jij leuk vindt op dat moment! Als je het leuk vindt om een choreografie aan te leren, staan er ook echt toffe video’s op Youtube.

Wat heb je nodig om te dansen? 

  • Wil je er een échte workout van maken? Enkelgewichtjes!
  • Je favoriete muziek
  • Oortjes of een goede koptelefoon (wel opletten dat die heel goed op je hoofd zit ;))
  • Een goede sportbh

 

Enkele danstutorials op Youtube:

 

#6. Aerobics

Aerobics is echt niet alleen populair geweest in de jaren ’80 en ’90, het wordt nu ook nog steeds gedaan. Wil jij graag nog eens een les aerobics volgen vanuit het comfort van je eigen woonkamer? Op Youtube vind je gelukkig allerlei leuke lessen die je gewoon thuis kan volgen.

Wat heb je nodig voor aerobics?

Aerobics lessen op Youtube:

#7. Traplopen

Heel simpel: je kan gaan traplopen in huis! Heb je geen trap in huis omdat je in een appartementsblok woont? Dan zou je ook de trap van je appartementsblok kunnen gebruiken. Dan zou ik je trouwens wel aanraden om eerst even de trapleuning te ontsmetten, zeker in deze tijden.

Bouw het traplopen goed op en hou je hier ook echt aan de warm-up en de cooldown! Anders kan je hele nare kuitpijnen krijgen waar je een poosje mee blijft zitten.

#8. Hoelahoepen

Hoelahoepen is helemaal terug als sport en ook als vetverbrandende sport! Tegenwoordig zijn er ook hoepels te koop met gewichten erin: daardoor moet je extra veel moeite doen om de hoepel hoog te houden en verbrand je op die manier ook flink wat calorieën.

Wat heb je nodig om te hoelahoepen? 

Lesje hoelahoepen op Youtube:

#9. Roeien

Nog een sport die helemaal terug van weggeweest is: roeien! Je moet het kunnen, want het kan behoorlijk eentonig worden om te roeien. Dat gezegd zijnde: ideaal om je groeiende lijst Netflix-series en films eens te kijken, enkele Youtubefilmpjes ondertussen op de TV te laten afspelen (lang leve de Chromecast) en je lichaam te laten genieten van een full body workout!

Bekijk zeker op voorhand even hoé je zo’n roeimachine moet gebruiken: je zou ervan versteld staan hoeveel mensen fitnesstoestellen verkeerd gebruiken.

Wat heb je nodig om te roeien? 

Hoe gebruik je een roeimachine?

#10. Fietsen op rollen of een hometrainer

Wil je graag weer verder gaan fietsen maar is dat vervelend nu je meer thuis moet zijn of omdat de winkels en restaurants en café’s gesloten zijn (geen tussenstops meer, boe!)? Je kan beginnen fietsen op rollen (op je eigen fiets) of op een hometrainer.

Er komen hoe langer hoe meer leuke apps op de markt waardoor je een beroemde fietsroute digitaal kan afleggen (denk maar een de Ronde van Vlaanderen of andere wielerklassiekers) zoals bijvoorbeeld Zwift waar je kan racen tegen anderen.

Kan je vermageren door te gaan fietsen op rollen of trainen met de hometrainer? Als je het combineert met gezonde voeding, zeker wel.

Een van de grootste rages op dit moment, is het fietsen op een Peloton-fiets: dit is meer fietsen alsof je in een spinningles zou doen.

Wat heb je nodig? 

Fietsen op rollen: Youtube

 

#11. Schoonmaken

Ik weet het, ik weet het… dit gaat niet de meest populaire optie zijn! Maar het is wel zo: als je je huis echt grondig poetst en aan de grote schoonmaak begint en er flink wat tempo achter steekt, kan het ook echt als een workout tellen!

Dus ga schrobben op je handen en knieën als je dat kan, stofzuig alle plinten en hoekjes en kanten van het huis en maak alle ramen nog eens grondig schoon: je zal merken dat je ook zo aan een flinke workout bezig bent.

Misschien heb je een goed voornemen om je huis schoner te maken? Ideaal om te combineren!

Wat heb je nodig? 

Mijn favoriete poetsproducten (wij gebruiken in huis meestal natuurlijkere schoonmaakproducten):

#12. Trainen met gewichten

Trainen met gewichten kan je heel gemakkelijk thuis doen, al heb je wel wat begeleiding nodig. Je kan namelijk al snel verkeerd trainen met je gewichten. Hieronder heb ik al enkele video’s gezet die je kan gebruiken.

Dankzij trainen met gewichten ga je je spieren verder kunnen definiëren. Dit bouw je trouwens best op, in plaats van ineens te ver te gaan.

Benodigdheden trainen met gewichten

Youtube trainen met gewichten:

#13. Je huis verbouwen

Ik heb in 2020 echt waar vaker met spierpijn rondgelopen van ons ons huis te verbouwen dan van te sporten. Zegt hoogtstwaarschijnlijk ook veel over hoeveel ik écht gesport heb dit jaar, maar geloof me vrij: als je net als ik nog geen meter zestig bent en je moet muren schilderen en trapje-op-trapje-af tientallen keren op een dag… dat voelt alsof je honderden squats hebt gedaan!

#14. Tuinieren

Nog eentje zoals hierboven: tuinieren! Het lijkt nu allemaal erg doods in de tuin, maar je kan nog veel snoeien, dahlia’s uit de grond halen (note to self… echt een keertje werk van maken de komende dagen), de garage eens goed uitmesten, je tuinhuis mesten,…

Zodra je in de lente weer aan de bak kan in de tuin, kan je beginnen met het omspitten van de tuin, de moestuin in orde brengen,…

Tuinieren: wat heb je nodig? 

#15. Step workout

Ook steppen kan je heel gemakkelijk thuis doen: je hebt er maar weinig voor nodig en het neemt ook nog eens weinig plaats in ook: ideaal!

Wat heb je nodig om te steppen? 

Youtube: 

#16. Zumba

Zumba is een heel fijne sport om thuis te doen: je leert vlotjes bewegen en valt er nog mee af ook! Je hebt er geen app voor nodig, alleen wat fijne sportkleding, een goede sportbh en sportschoenen.

Je kan Zumba dansen wanneer jij er zin in hebt. Beweeg je het liefst van al op muziek en vind je het niet erg om wat pasjes te moeten leren? Dan is Zumba iets voor jou!

Wat heb je nodig voor Zumba?

Goede warming-up en cooldown is belangrijk!

Vergeet zeker niet om je spieren goed op te warmen voor je begint met sporten en dat je erna ook even tijd besteedt aan een cooldown. Je wilt natuurlijk geen blessure overhouden aan je sportsessie!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

studio-anneloes-jurk

Shoptips: Studio Anneloes en Jane Lushka

Shopaholic naar ietwat minimalistisch: mijn verhaal

minimalimse-ervaring