Bestellen bij La Redoute: ervaring en review
Tot een paar maanden geleden was ik heel erg enthousiast over La Redoute: ik vond dat ze leuke spulletjes en kleding hadden en de ene keer dat ik er dit najaar besteld had, was ik er erg blij mee. Ik had er namelijk een leuk laptoptafeltje besteld voor bij onze zetel. Mooie kwaliteit, toffe afwerking en nog een fijne prijs ook.
Maar… tafel, waar ben je?
Ik bestelde er tijdens de solden/ sale nog iets: een nieuwe bureaustoel en de tafel van dezelfde serie van de laptoptafel die ik hierboven vernoemde.
De bestelling plaatste ik op 27 januari.
Vorige week was ik het beu: ik had mijn bureaustoel al aangekregen op 1 februari (dat ging dus wel allemaal goed), maar die tafel, daar hoorde ik niéts van. Nochtans was het het duurste stuk uit mijn bestelling. ‘Laat ik maar eens inloggen op La Redoute en kijken wat er staat van uitleg bij mijn bestelling’, dacht ik. Leuk en wel, maar La Redoute heeft overduidelijk Franse roots en hun vertalingen lijken echt nergens op (als vertaler mag ik dat zeggen ;)). “In aanmerking genomen”. Oké dan… vreemde vertaling en niet bepaald vaak voorkomend, maar ik nam dan maar aan dat ze er hopelijk mee bezig waren.
Dan maar bellen naar de klantendienst
Oké, dik twee weken later…nog steeds geen tafel te bespeuren. Op mails lijken ze totaal niet te reageren daar. Dus, maar eens gebeld naar de klantendienst. En hoewel de persoon aan de lijn echt zijn best deed, was ook hier het Nederlands allesbehalve goed te noemen (ik begreep veel niet, en ik ben Franstalige tongvallen echt wel gewend). Daarnaast was de kwestie voor hen heel erg snel afgedaan: ‘Wij zijn niet verantwoordelijk voor de levering van tafel. De tafel is een grote levering en zal door onze transporteur bezorgd worden. U krijgt daar nog een smsje over, ik kan niet in hun systeem kijken’.
Toen ik vroeg wié die transporteur was, wanneer de tafel ongeveer geleverd zou worden en of ik misschien dagen kon doorgeven, kreeg ik te horen dat ze dat niet konden doen. Raar, toch? Gewoon wachten op een wonderlijke sms, dat was de conclusie. Bij La Redoute konden ze er niets aan doen en ze konden niet in het systeem van de transporteur. Zo was voor hen de kous af.
Iets met bloed en nagels
Kijk, daar kan ik als consument dus niét tegen. Jij als bedrijf hebt contracten met transporteurs en co, jij als bedrijf lost dit soort dingen op en helpt je klant verder. Lijkt me redelijk simpel… Plus, mensen die voor jou in onderaanneming werken, vallen nog altijd onder jouw verantwoordelijkheid, beste mensen van La Redoute.
En attendant La Redoute…
Ik besloot dan maar te wachten. Dik anderhalve week later hoorde ik nog steeds niets. Vervelend, maar ik dacht dat ik toch wel snel een sms zou krijgen om af te spreken.
En toen gebeurde gisteravond dit:
Zaterdagavond 23 februari om 20:31:
Bam, voldongen feit. Zie maar dat je thuis bent voor je tafel. Niks geen berichtje om eerst af te spreken of een belletje om te horen of je überhaupt je pakket kan aannemen op die dag. Zeggen dat ik hier niet happy mee ben, is een behoorlijk eufemisme. Ik kan er maandag niet zijn (ik heb namelijk les), en dit is toch veel te kort dag om nog iets te regelen? (en principieel wil ik nu ook gewoon niets regelen ;)) Die leverancier staat hier dus maandag voor niets voor de deur en ik heb geprobeerd iets te laten weten, maar het ging niet. Bah. Erg lullig ook voor die leverancier, die zou zijn tijd ook een stuk beter kunnen gebruiken.
Dus… the La Redoute saga continues. Ik bestel er echt geen grote items meer. De kleine items komen snel aan hoor, daar niet van. Eerlijk gezegd twijfel ik ook of ik er nog kleinere items (die gewoon door de post geleverd worden) zou bestellen. Bepaald hulpvaardig zijn ze helaas niet. En of ik daar in het vervolg nog mijn geld wil insteken? Dat denk ik niet… ik hou een erg wrange smaak over aan deze manier van een bedrijf runnen.
Klantenservice, hoe het niet moet 🙁 Jammer hoor, het lijkt me net een shop met veel potentieel qua interieurspulletjes en kleding!
Edit 1: deze zondag nog eens geprobeerd naar de klantendienst te bellen, maar die is niet bereikbaar. En, het volledige bandje was in het Frans. Niet oké voor een drietalig land als België, waar ik woon.
Edit 2: de ochtend van de zogenaamde levering, kreeg ik ineens dit bericht. Oookay dan…
Edit 3: Blijkbaar wordt het op maandag 4 maart geleverd
Edit 4: De tafel is binnen! Nu nog uitpakken en hopen dat alles ok is…
Na de levering:
Nu, enkele maanden later, kan ik je ook mijn mening geven over de meubels zelf. Over de bureaustoel ben ik helemaal niet tevreden: die kraakt als een gek en zit absoluut niet fijn. Ik wilde hem eigenlijk al snel terugsturen, maar had geen zin in wéér gedoe. Dus nu staat die bureautoel maar mooi te wezen in onze slaapkamer. Mooi is ie zeker, handig helemaal niet. Best wel een miskoop, dus.
De tafel: daar ben ik best wel blij mee geweest! Alleen… de stukken hout die erin verwerkt zijn, zijn niet bepaald gelijkmatig gekleurd: dat houdt in dat een bepaald stuk van de tafel lichter is dan de rest van de tafel. Ook beginnen er na een jaartje ongeveer wat scheuren te komen tussen die stukjes hout van het tafelblad. We gaan dus iets moeten zoeken om dat op te vullen, denk ik.
Al bij al zou ik het je eerlijk gezegd niet echt aanraden om meubels daar te gaan bestellen. Ik hoopte op een fijne ervaring, maar dat was het niet bepaald. Klantenservice lijkt echt nergens op, ook al proberen de mensen aan de telefoon wel iéts.