Wat doen tegen Blue Monday blues? Tips + shop met korting

Last Updated on by admin

Vandaag 20 januari 2020 is het Blue Monday: de dag waarop we ons het slechtste voelen tijdens heel het jaar. Maar hoe komt dat en waarom heet deze dag Blue Monday? En nog veel handiger: wat kan je er dan aan doen?

Waar komt Blue Monday vandaan?

Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall is het vandaag de meest deprimerende dag van het jaar. De dagen worden nog niet veel langer, we hebben nog veel winterse dagen in het vooruitzicht en het voelt alsof de lente nog eeuwen op zich gaat laten wachten (al moet ik zeggen dat de winter voorlopig hier zo zacht was, dat het soms al lente leek,… maar goed).

Of is het slechts een marketingtruc?

Hoezo kwam Arnall dan ineens op de proppen met ‘Blue Monday’? Het zou een aangevraagd onderzoek zijn door een reisbureau, om mensen nog wat weemoediger te maken naar hun eerste reis van het jaar. Volledig objectief is het dus zeker niet. Desalniettemin, vaak zijn maandagen op het werk niet je beste dagen en is het altijd fijn om je zo goed mogelijk te voelen op je werk.

10 tips om je beter te voelen

1. Ga naar buiten

Ik weet het je hebt nu allesbehalve zin om je in deze koude naar buiten te begeven. Ik ook niet… Maar het blijkt wel te helpen om weer extra endorfines aan te maken (hello, happy-hormonen)

2. Maak leuke plannen

Als er iets helpt tegen een dipje, is het wel leuke plannen maken! Dus: bel je ouders nog eens, spreek eens af met je beste vrienden, plan een leuke date-night in of boek een leuke solotrip. Zo heb je weer iets om naar uit te kijken, want de zomervakantie lijkt nog zo ver weg nu!

3. Eet je lievelingseten

Simpel, maar doeltreffend! Sommige maaltijden eten we veel liever dan anderen en vandaag is het de dag bij uitstek om daar eens flink aan toe te geven. Vandaag niks geen dieet volhouden, gewoon een dagje eten wat jij lekker vindt. En jezelf erna niet schuldig voelen, natuurlijk!

4. Speel muziek waar je blij van wordt

Nog een heel doeltreffende tip: speel vandaag alleen maar muziek waar jij happy van wordt. Je weet wel: de muziek waardoor je op kantoor bijna je beste performance laat zien achter je laptop of die waardoor je in de douche staat te huppelen. Op Spotify staan er enkele supertoffe ‘happy music’ lijstjes. Nog een grote aanrader waar ik vaak naar luister: ‘music to listen to in the shower’.

5. Begin onnozel te dansen

Deze past bij de bovenstaande tip: dans alsof niemand je ziet! Doe de meest onnozele danspasjes op je favoriete deuntjes én kijk niet in een spiegel. Zo trek jij je helemaal niets aan hoe je eruitziet op het moment dat je aan het shaken bent. Ohja: de haarborstel kan gewoon nog altijd gebruikt worden als nep-microfoon!

6. Knuffel je huisdier

Wist je dat er veel endorfines vrijkomen bij het knuffelen? Dus grabbel je huisdieren nog eens extra goed vast (of bij gebrek daaraan: je lief of kinderen, of jezelf – maar dat heeft niet hetzelfde effect). Specifiek voor katten: als je een kat knuffelt die begint te spinnen, hebben die frequenties ook een positieve invloed op jou! Je hart en polsslag vertragen en je lijf relaxet wat meer.

7. Ga sporten

Nog een goeie tip om een baaldag door te komen: ga sporten! Ik begrijp je helemaal, da’s voor mij ook echt wel het laatste waar ik aan denk… maar het helpt wel! Alweer komen er endorfines om de hoek kijken waardoor je je snel beter voelt. Geen zin om naar buiten te gaan? Grabbel je lief vast voor een stomende vrijpartij!

8. Doe een babbeltje

Babbel nog eens even met een goede vriend of vriendin, je ouders of met je zussen, broer, je huisdier, je lief,… die ene toppersoon die je eigenlijk alleen maar via internet kent. Maakt niet uit! Doe gewoon een leuk babbeltje en je zal je al een stuk beter voelen.

9. Doe eventjes helemaal niks

Ik vind dat waanzinnig moeilijk: eventjes helemaal niks doen. Dolce far niente, da’s mijn dada niet… en toch is het gezond voor je. Misschien moet ik op dat vlak ook maar eens naar mijn vriend luisteren en eens een avondje lummelen en lanterfanten. (oh, heerlijk woord!)

10. Lichttherapie

Heb je voornamelijk last van de lange en donkere dagen? Vertrek je in het donker naar je werk of school en kom je in het donker terug? Dan kan je zeker baat hebben bij lichttherapie! Overleg wel eerst eventjes met je huisarts, er kan namelijk meer aan de hand zijn.

Wat als er meer aan de hand is?

Wat als je niet zomaar in een Blue Monday-dipje zit maar je je heel regelmatig sip en triest voelt? Ga er dan zeker eens mee naar de huisarts, er kan iets anders aan de hand zijn. Misschien heb je last van de winterblues (daar helpen lichttherapiën heel erg goed voor, zoals deze hier:).

Blue Monday korting en sales 2020

Natuurlijk moet er uit deze dag ook weer wat commerciële winst komen, dus zijn er enkele webshops die je wat korting geven. Ik begrijp het nut er niet zo goed van, maar goed… als je dus nog wat dingen nodig hebt, is dit een handige korting?

Wehkamp-logo
Wehkamp Blue Monday sales

 

Douglas-Logo
Douglas Blue Monday sales

 

Manfield
Manfield Blue Monday sales

 

Ici-Paris-XL
Ici-Paris-XL Blue Monday sales

 

Holland-Barrett
Holland-Barrett Blue Monday sales
SPARTOO-LOGO
SPARTOO Blue Monday sales
THE-LITTLE-GREEN-BAG
THE-LITTLE-GREEN-BAG

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

rode-winterjas-bordeaux

Winterjassen 2020/ 2021: de trends voor jouw winterjas (+hoe combineren?)

Uitgetest: Mr. Anti snurk antisnurkbeugel (review en ervaringen)

mr-anti-snurk-ervaring-review