Bah, wat een rotnieuws zie ik ineens verschijnen in mijn Facebooktimeline: de Vegetarische Slager heeft zichzelf laten opkopen door Unilever.
Heel erg jammer, want ik weiger al jaren om producten van Unilever te kopen aangezien ze testen op dieren laten uitvoeren (slim van hen, zo kunnen ze achterbakse statements maken als ‘Wij testen zelf niet op dieren’) en omdat ze ook producten uitvoeren naar China, waar dierproeven standaard zijn.
Zelf kocht ik de producten van de Vegetarische Slager al jarenlang geleden toen ze nog een heel erg klein winkeltje in Den Haag waren en ik speciaal om ging vanuit mijn stageplek in Amsterdam. De laatste jaren mocht ik minder producten van hen eten omdat ze veel met soja werken en dat kan niet als je schildklier niet oké is, maar toch… ik vind het echt vreselijk jammer en ik ga er dan thuis ook op toezien dat er geen enkel product van de Vegetarische Slager nog binnenkomt.
Greenwashing
Een typisch voorbeeld van greenwashing… zo proberen ze bij Unilever een veel groener, ecologischer en diervriendelijk (denk eraan: dierproeven en ontbossing door hun producten) imago te krijgen. Bij zulke bedrijven staan die waarden écht niet hoog in het vaandel, evenmin als goede arbeidsomstandigheden of een cruelty free beleid voeren. Dus, mijn centjes gaan er niet meer heen… dat is vaak ook de enige taal die zulke multinationals begrijpen.
(bron afbeelding: vegetarischeslager.nl)