Zo schrijf je een geweldige sollicitatiebrief!
De perfecte sollicitatiebrief
Bij het oriënteren op de arbeidsmarkt spelen naast werkervaring, ook je sollicitatiebrief en cv mee. Een ander woord woord sollicitatiebrief is ook wel motivatiebrief. Het kan zelfs zo zijn dat je met weinig werkervaring, maar wel een goede brief toch uitgenodigd wordt op gesprek.
In een sollicitatiebrief schrijf je wat jou de ideale werknemer voor deze functie maakt. Je wilt je motivatie om te reageren op de ander overbrengen en aanzet geven tot actie. Het belangrijkste is dat je aantoont waarom het bedrijf of de organisatie en jij samen een passende match zijn.
Het Curriculum Vitae ( cv ) beschrijft naast je persoonlijke gegevens, je loopbaan, werkervaring, opleiding(en) en kwaliteiten. Bijna alle werkgevers zien dit als het belangrijkste document. De sollicitatiebrief kan echter wel verschil maken in de sollicitatieronde en zorgt ervoor dat ook jouw karakter wat duidelijker wordt: iets waar vele recruiters ook heel erg naar kijken. Zeker als er meerdere mensen reageren met een vergelijkbaar arbeidsverleden. Als jouw brief eruit springt, dan kan het zijn dat je toch op gesprek gevraagd wordt. In dit artikel gaan we in op hoe je een geweldige sollicitatiebrief kunt schrijven.
Ik geef je graag mijn beste tips die ik meekreeg tijdens de opleiding HR die ik enkele jaren geleden volgde! Zo krijg je tips van professionals waar je écht wat mee kan. Ook heb ikzelf al meer dan 15 mensen aangenomen (van stagiaires tot freelancers en vaste werknemers) tijdens mijn carrière, dit zijn dus ook tips waar ikzelf als Digital Manager of E-commerce specialist mee gewerkt heb.
Lees ook: sollicitatie kapsels
Lees ook: Sollicitatie outfits
Een goede voorbereiding is het halve werk
Voordat je met de brief kunt starten, is het belangrijk om je goed voor te bereiden.
Start met het bellen van de contactpersoon die bij de vacature staat. Door diegene persoonlijk te spreken, zal je naam ook beter blijven hangen bij de recruiter. Ik weet dat dit vaak eng klinkt, maar dit is zo belangrijk! Interesse tonen is echt heel erg belangrijk. Ook een mailtje sturen op voorhand kan zeker helpen.
Daarnaast blijkt uit onderzoek van de universiteit van Chicago dat mensen die belden voor informatie over een vacature, door recruiters intelligenter werden gevonden. Alleen door het horen van je stem al.
Dat is alleen al reden om te bellen toch? Omdat veel mensen niet bellen, sta je met een telefoontje al voor op de meerderheid van de sollicitanten. Een mooie voorsprong die je door alleen al te bellen binnen hebt.
Kun je daarnaast ook op een andere manier aan informatie komen over het bedrijf? Bijvoorbeeld door social media, jaarverslagen te lezen of mensen uit je kennissenkring die er werken? Zorg dat je deze informatie dan leest of paraat hebt voor je belt. Door erna te bellen, kom je niet alleen voorbereid en deskundig over, maar ook als betrouwbare mogelijke kandidaat voor de functie. Ook helpt het je in het opstellen van gerichte vragen aan de contactpersoon.
Werk naar deze inhoud van het telefoongesprek toe:
- Vraag of je op een gelegen tijdstip belt
- Schrijf de naam op van de recruiter
- Bedenk zelf de vragen n.a.v. de vacature tekst die je wilt stellen en schrijf deze op
- Twijfel je over je eigen opleiding? Vraag hoe de recruiter hier tegenaan kijkt. Zijn er mogelijkheden tot bijscholing?
- Zorg voor een vriendelijke en zakelijke toon
Als je 3 tot 5 vragen hebt om te stellen, zijn dat er voldoende. Je kunt het gesprek nog voor oefenen met iemand anders als je dit prettig vindt. Zorg dat je tijdens het bellen in een rustige ruimte zit, waar je niet gestoord kan worden.
Komt het gesprek gelegen? Hang dan niet op, voor je het antwoord hebt op je vooraf opgestelde vragen. Bedenk ook wat maakt dat jij in je kracht staat. Kan deze baan je dit bieden?
In sommige gevallen kan het ook helpen als je vraagt of een kennismakingsbezoek mogelijk is. Dit bezoek is gericht op het observeren van de werkvloer. Als voorbeeld even een vacature als leerkracht op een basisschool. Denk aan een basisschool. Het kan dan helpen om de lokalen en het team te bekijken. Dit helpt je om in je brief terug te komen op de soort onderwijs die geboden wordt en de manier hoe er op school gewerkt wordt. Een bezoek aan de nieuwe werkplek helpt je ook om de sfeer te proeven. Vacatures kunnen er geweldig uitzien, maar een goede sfeer is enorm belangrijk voor je werkplezier en ontwikkeling. Belangrijk dus om deze ook mee te nemen in de keuze voor het wel of niet schrijven van een brief.
Praten met iemand uit het bedrijf, werkt ook erg goed. Dit is een tip die ikzelf ook vaak toepas! Zo kan je geloofwaardig vertellen over hoe jij aankijkt tegenover de waarden van een bedrijf en kan je laten vallen dat je al een beetje weet hoe het er daar op de werkvloer aan toe zal gaan. Weet je dat er net een reorganisatie geweest is of dat het bedrijf in wat moeilijker vaarwater zit? Het helpt om dit (genuanceerd!) te laten vallen in jouw brief, maar zet er vooral bij hoe jij daar goed mee om zal kunnen gaan. Staaf zulke uitspraken altijd met duidelijke voorbeelden hoe je dit in het verleden al gedaan hebt.
De lay-out van je sollicitatiebrief
Ontzettend belangrijk maar zo vaak vergeten: de lay-out van je sollicitatiebrief! Je brief moet echt opvallen. Het is niet gemakkelijk om een goede lay-out en opmaak te vinden: het mag ook zeker niet te kinderlijk en ‘kleurboek’ overkomen. Ik heb daarom zelf ook enkele lay-outs gemaakt die je in Microsoft Word kan gebruiken, zelf ben ik hier ook enkele keren mee aangenomen, dus werken doen ze zeker!
Je moet trouwens ook heel erg opletten met standaard templates zoals bijvoorbeeld de sollicitatiebrieftemplates die al standaard in Word en in Canva zitten. Die hebben recruiters al zo vaak gezien en worden beschouwd als niet-origineel!
Klik hier voor deze cv templates
Schrijf de sollicitatiebrief in verhaalvorm
Als je na het telefoongesprek zeker weet dat je wilt solliciteren, is het een aanrader om je brief in verhaalvorm te schrijven. Een belangrijke regel is dat je brief iets wezenlijks toevoegt aan je cv. Beschrijf in je brief dingen die nog niet op je cv staan. Heb je mensen in je omgeving die je supportgroepje kunnen zijn nu je solliciteert? Maak er gebruik van! Vraag ze wat jouw persoonlijke vaardigheden en kwaliteiten zijn.
Schrijf voor jezelf op wat je vaardigheden en talenten zijn. Bedenk hoe je dit in verhaalvorm op een enthousiaste manier kunt overbrengen. Een sollicitatiebrief in verhaalvorm werkt om deze drie redenen:
- Een onderbouwd verhaal draagt bij aan je geloofwaardigheid
- Recruiters houden ook van verhalen. En zeker als deze niet met standaard zinnen zijn opgesteld, prikkelt het ze om meer over je te weten te komen.
- Door een verhaal maak je je motivatie visueel voor de ander
Zo pak je het maken van een persoonlijk verhaal aan:
- Gebruik een enthousiaste toon
- Kom zelfverzekerd over: vermijd ‘ik denk dat’ net als ‘ik geloof dat’
- Voeg details toe om je verhaal geloofwaardiger te maken
- Behalve benoemen dat je ergens goed in bent, is het laten zien ook iets wat de recruiter kan overtuigen
- Je kunt een Open loop gebruiken. Ter illustratie: Deze 3 kwaliteiten maken dat ik geschikt ben voor de functie.
- Wees eerlijk en verzin niets op je cv, noch in je brief. Geloof me vrij: recruiters worden hierop getraind en prikken door de verzinsels heen. Zelf heb ik ontzettend specifieke vragen die ik stel aan kandidaten over bijvoorbeeld Facebook ads, Google Analytics… waardoor ik direct weet of je wel écht een senior bent en geen junior.
- Vertel wat je geleerd hebt. Dit geeft het beeld dat je reflecteert op je handelen en wilt leren van obstakels
Door een enthousiaste toon te gebruiken, laat je zien dat je zin hebt in deze nieuwe uitdaging. Daarnaast willen recruiters filteren wie er daadwerkelijk voor de baan wil gaan en geschikt is. Mogelijk dat er ook mensen solliciteren door de sollicitatieplicht en die niet deze baan zo graag willen als jij. Door niet te gaan voor standaard zinnen, val jij positief op.
Gebruik deze opbouw voor je sollicitatiebrief
Een goede sollicitatiebrief bestaat uit 4 onderdelen:
- de inleiding: maak deze opvallend en zo leuk geschreven dat je wel verder wilt lezen als recruiter
- je motivatie om te solliciteren
- de onderbouwing waarom jij de geschikte kandidaat bent
- zorg voor een sterke afsluiting van je brief
Zo schrijf je een goede inleiding
Gebruik het gevoerde telefoongesprek om je brief mee te beginnen! Ga erop door dat je aan dit gesprek een positief gevoel overgehouden hebt. Bedenk een pakkende inleidingszin.
Vermijd liever zinnen als: ‘Ik schrijf u omdat ik wil solliciteren naar de functie van..’ Of: “Middels deze brief wil ik mijn interesse laten blijken in de functie van…’
Dat is al bekende informatie.
Je motivatie om te solliciteren beschrijf je zo
In je motivatie komt het aan op het duidelijk uitleggen waarom jij enthousiast wordt van deze baan. Door persoonlijk te vertellen wat je zo leuk aan deze vacature vindt en wat dit met je doet, geef je woorden aan je enthousiasme.
Daarnaast is het belangrijk om ook feiten in je motivatie over te brengen. Dit geeft een professioneel beeld. Benadruk de match tussen het bedrijf en jou.
Onderbouw waarom jij de geschikte kandidaat bent voor deze functie
Ga je loopbaan eens na. Heb je werkervaring of een opleiding, die jouw uniek maakt? En als je geen werkervaring hebt, is er dan een stage of afstudeerproject wat jouw credits voor deze baan geeft? Misschien kan je wel ervaring gebruiken van je studentenbaantje of je hobby en vrije tijd.
Laat je zeker niet ontmoedigen als je nog geen échte werkervaring hebt: veel recruiters kijken hier niet alleen naar, tenzij het om een senior functie gaat. Zelf kijk ik als ik iemand aanneem, heel erg naar het karakter en de wil om iets bij te leren. Als ik weet dat we wat tijd hebben om die persoon in kwestie op te leiden (wat natuurlijk niet altijd in iedere baan zo is), durf ik het risico nemen en die persoon zelf de kneepjes van het vak te leren. Kan je goed tegen stress door je bijbaantje of je studentenbaan van vroeger? Ging je iedere zomer op kamp en had je stalen zenuwen? Misschien had je net zoals ik een eigen blog en kende je enkele onontbeerlijke tools al een beetje?
Je ziet het, je kan op verschillende manieren ervaring hebben, dat hoeft écht niet altijd te zijn door werkervaring.
Sluit je brief goed af
Net als de openingszin, is de afsluiting van je sollicitatiebrief ook erg belangrijk. Je kunt vermelden dat je graag een persoonlijk gesprek zou willen, om je motivatie nader te onderbouwen. Sluit altijd zakelijk af. Denk aan een zakelijke groet als:
‘met vriendelijke groet’ of ‘met hartelijke groeten’. Naast je naam is het ook een ongeschreven regel om je handtekening toe te voegen aan een sollicitatiebrief.
Stuur je de sollicitatiebrief per email? Gebruik dan een digitale, gescande handtekening.
Voor het versturen: dubbel check
Het is fijn als je een supportgroepje om je heen hebt. Denk aan een goede vriend, partner of ouders. Deze kun je vragen de brief door te lezen. Bedenk of je iets kunt met hun feedback. Zo ja: verwerk dit dan in je brief.
Lees zelf de brief ook goed door op taal- en spellingsfouten. Dit is écht een ontzettend belangrijke tip. Een dooddoener ondertussen, ik weet het, maar oh-zo-belangrijk! Ook van collega-recruiters en managers heb ik erg vaak gehoord dat ze een foutje niet door de vingers zien. Zéker als het gaat om functies waar je veel bezig bent met taal. Altijd enkele keren laten nakijken, dus!
Dit is een juiste opmaak van de sollicitatiebrief
Recruiters houden van een brief die getuigt van deskundigheid, nauwkeurigheid en oog voor detail. Een goede brief met een rommelige opmaak, kan er toch voor zorgen dat je brief mogelijk opzij wordt gelegd.
Reden om dus goed naar de opmaak van je brief te kijken.
- Start altijd met: eigen naam en adres
- Volg met: bedrijf of organisatie waar je solliciteert, contactpersoon en adres
- Daaronder: noteer je woonplaats en de datum waarop je schrijft
- Op een aparte alinea beschrijf je naar welke functie je solliciteert.
- Kies een professioneel lettertype
- Je brief moet bestaan uit maximaal 4 alinea’s. Dit voor de leesbaarheid van de brief
- Eindig vriendelijk en zakelijk. ‘Met vriendelijke groeten’ is geschikt als afsluiting.
Tip: Verstuur je de brief per email? Sla deze dan op als PDF en verstuur hem ook als PDF. Zo kan niemand in je brief wijzigingen aanbrengen én blijft de look van je brief en cv zoals je ze bedoeld hebt.
Nog een tip: zet je motivatiebrief niét in een mailtje! Recruiters krijgen voor veel functies tientallen reacties binnen en drukken vaak de sollicitaties af. Ook kan je helemaal geen leuke dingen doen met het ontwerp in een mail, dus beter in Word of Canva opmaken en dan als PDF opslaan en als bijlage versturen.
De juiste lengte voor je motivatiebrief
Wat is nu een goede lengte qua woorden van je motivatiebrief? Een te korte brief dient vermeden te worden. Dit kan te weinig informatie en toevoeging op je cv geven.
Maar een te lange brief is ook niet prettig. Niet alleen voor de leesbaarheid, maar ook omdat dan veel informatie niet zal blijven hangen.
Het Saddlebeck College heeft onderzoek gedaan naar de lengte van de sollicitatiebrief. Zo vroegen ze ondernemers wat vanuit hen gezien, de ideale lengte voor een sollicitatiebrief was.
De overgrote meerderheid gaf aan dat een halve tot volledige A4 pagina, met lettergrootte 12, hier het dichtste bij kwam.
Werk met alinea’s en tussenkopjes en zorg ervoor dat wat op moet vallen, ook goed opvalt. Zo help je de recruiter jouw brief scannen en onthouden wat écht belangrijk is.
Wat te doen als je sollicitatiebrief verstuurd is
Als je sollicitatiebrief opgestuurd is, ga je na een week weer de contactpersoon bellen of mailen. Vraag beleefd of je brief aangekomen is. Probeer daarnaast aan te geven hoe je uitkijkt naar het gesprek en maak duidelijk hoeveel zin je hebt in deze baan.
Als je het vertrouwen kunt winnen van de recruiter, dan heb je een grote overwinning behaald.
Afwijzing naar aanleiding van je brief
Ondanks al je inspanning en voorbereiding, is er een kans dat je een afwijzing ontvangt. Dat is natuurlijk erg jammer. Soms is het zo dat de vacature intern is ingevuld, maar het kan ook dat andere sollicitanten meer aan het profiel voldeden.
Zie het als een kans om belangrijke informatie te verwerven. Bel het bedrijf op en vraag naar de contactpersoon die je eerder gesproken hebt.
Probeer in dit gesprek erachter te komen wat maakte dat het bedrijf je niet uitgenodigd heeft voor de gespreksronde. Ligt dit aan je brief? Of was het mogelijk iets wat je in het telefoongesprek gezegd hebt? Vraag om feedback op je handelen. Deze informatie kun je gebruiken voor het solliciteren naar een andere baan. Ik weet dat dit een tip is die je vaak leest, maar heel weinig mensen doen dit ook écht. Zelf geven recruiters dit door tijdsgebrek lang niet altijd mee, maar als je ernaar vraagt, zullen ze dit zeker wel eventjes doen. Persoonlijk vond ik het fijner om een mail te krijgen dan een telefoontje, zo kon ik me ook beter voorbereiden (dit zijn nu eenmaal geen fijne gesprekken om te voeren).
Probeer niet persoonlijk te worden en laat je emoties niet de overhand hebben in het gesprek. Het kan helpen om mee te schrijven tijdens dit gesprek.
Vraag ook om de goede punten van je brief. Print de brief thuis uit en markeer alles wat bij de recruiter positief overkwam. Vraag ook welke vragen in het telefoongesprek sterk overgekomen zijn. Mocht je voor een andere vacature gaan, dan weet je dat je dit gedeelte er zeker in kunt houden.
Belangrijk is ook dat je eerder genoemde supportgroep je ondersteunt en je blijft motiveren om te solliciteren.
Want naast een goede sollicitatiebrief is zelfvertrouwen en initiatief van jouw kant de factor die voor succes gaat zorgen. Blijf volhouden en geloof dat je pogingen tot succes zullen leiden.
Download onze handige checklist
Wil jij zeker zijn dat je niets vergeet? Download dan onze handige checklist, ideaal om af te printen en af te vinken tijdens het sollicitatieproces.