Persoonlijke advertenties bij het online shoppen?
Heb je ooit even online een prijs opgezocht voor een product of service, om vervolgens gebombardeerd te worden met advertenties voor dat product? Bijvoorbeeld “Wat kost een vlucht naar Rome?” en hup, meteen staat je sociale media vol met aanbiedingen voor hotels in Rome.
Photo by Christin Hume on Unsplash
Soms lijkt het er zelfs op dat je het niet eens hoeft op te zoeken, maar enkel hoeft te benoemen in een gesprek met een vriendin. “Ik ben een nieuw trainingsprogramma aan het volgen om af te vallen,” zegt ze. En ja hoor, een dag later krijg je de advertenties voor de dans workout waar ze het gisteren over had.
Vind jij dit fijn? Of juist erg irritant? Waarschijnlijk hangt het erg af van het product, of je werkelijk interesse hebt en hoe specifiek de informatie is die duidelijk in handen van de adverteerders is. Maar hoe doen ze dit eigenlijk?
Hoe persoonlijke advertenties werken
Er worden constant gegevens over jou verzameld. Je mobiele apps weten bijvoorbeeld waar je bent, wie je vrienden zijn, wat je interesses zijn en nog veel meer. Ook offline wordt informatie over je opgeslagen. Denk maar eens aan de kortingskaarten en spaarkaarten van winkelketens die je in je portemonnee hebt. In ruil voor een kleine korting, geven veel mensen maar al te graag al hun gegevens weg. Bovendien zijn IoT apparaten tegenwoordig ook druk bezig met bijhouden wat je doet, bekijkt, eet, kookt en meer.
Dit zijn allemaal losse bedrijven die afzonderlijk een klein beetje over je weten. Niet interessant, denk je misschien. Maar je hebt waarschijnlijk onbewust al die bedrijven toestemming gegeven om je gegevens te delen. En zij delen het meestal met Google, Facebook en Salesforce. Of je gebruikt je Facebook of Google account gebruikt om in te loggen bij webshops. Dan weten deze giganten wat je hebt gekocht en bekeken en kunnen ze je direct advertenties laten zien voor de producten die je zojuist gekocht hebt.
Databrokers verbinden alle gegevens
Omdat jouw gegevens gedeeld en verkocht worden door websites en apps, kunnen databrokers ze in grote hoeveelheden verzamelen en analyseren. Marktonderzoek noemen ze dat. Maar in feite verbinden ze al je gegevens van verschillende bronnen met elkaar. Je maakt dit nog makkelijker wanneer je hetzelfde e-mailadres hebt gebruikt bij alle accounts van winkels, sociale media, IoT-apparaten en meer.
Databrokers kunnen jouw gegevens zelfs linken aan die van je vrienden of familieleden, doordat ze de locaties van mensen weten. Door middel van Artificial Intelligence kunnen er hele netwerken van profielen gemaakt worden. En zo krijg je dus de dag na een lekker bakje koffie met je vriendin een advertentie van een dansworkout waar zij pas aan begonnen is. Vind je het nu nog steeds fijn om persoonlijke advertenties te zien?
Kun je het tracken en verzamelen van gegevens stoppen met een VPN?
Een Virtueel Persoonlijk Netwerk is een soort tunnel dat je internetverkeer scheidt van al het andere internetverkeer. Het wordt omgeleid via een VPN-server en krijgt een nieuw IP-adres. Hierdoor komt je informatie los te staan van je locatie, je apparaat en dus jezelf. Bovendien worden al je gegevens versleuteld, zodat het alleen gelezen kan worden door de eindbestemming van je internetverkeer.
Een VPN zorgt dus voor maximale anonimiteit van je gegevens tussen jou en de eindbestemming. Dit lost een groot deel van het tracken op. Je moet echter wel weten dat zolang je accounts hebt en ingelogd blijft bij de apps en websites, deze je nog steeds tracken. Log dus uit, maak geen nieuwe accounts aan, kies in de instellingen (van bijvoorbeeld Google en Facebook) ervoor om niet getrackt te worden en verwijder na gebruik steeds de cookies.
Om tracking te minimaliseren kies je een betrouwbare premium VPN met een no-log beleid, zoals NordVPN of ExpressVPN. Je kunt ze gemakkelijk installeren op al je apparaten, via de AppStore, Google Play of de Microsoft Store.