Terug bewegen zonder pijn? Handige tips tegen spierpijn en gewrichtspijn

(Last Updated On: November 12, 2020)

Terug bewegen zonder pijn? Enkele handige tips: De kans is groot dat jij recent een blessure hebt opgelopen en dat je weer langzaam wilt bewegen zonder pijn. Als dit niet het geval zou zijn dan was je namelijk nooit bij dit artikel terecht gekomen.

En hey, ik begrijp jou helemaal: ik heb de laatste weken veel geschilderd en meegeholpen aan de verbouwingen en ik had flinke spierpijnen erna! Blijkt dat mijn lichaam het echt niet meer gewend is om de hele tijd op en trapje te staan of om te squatten.

Bewegen zonder pijn?

Het is noodzakelijk om voorzichtig te werk te gaan als je weer wilt gaan bewegen. Om ervoor te zorgen dat je geen last krijgt van een terugval of de spierpijn nog erger maakt, hebben we in dit artikel een selectie gemaakt met de beste tips om weer te bewegen, zonder last te hebben van pijn! Ook voor gewrichtspijn kunnen deze tips helpen.

    1. Een massage: heerlijk

Neem een massage – dé manier om van bepaalde klachten in je spieren af te komen is door een massage te krijgen. Tijdens de massage worden bepaalde drukpunten in het lichaam aangesproken. Door de focus te leggen op deze drukpunten zal het lichaam in staat zijn om even helemaal tot rust te komen, met als gevolg dat je minder pijn hebt tijdens het bewegen. 

Om zo lang mogelijk te genieten van een massage, kan je een goede massage-olie gebruiken (mijn favoriet zijn de bodylotions van Lush, die blijven heerlijk smeerbaar).

    1. Een warm bad

Kies voor een warm bad – een warm bad is in staat om jouw spieren te ontspannen. Dit is dan ook de reden dat je je na een warm bad zo rustgevend voelt. Mocht je bepaalde spierpijn hebben dan is een warm bad een van de beste dingen die je maar kunt nemen. Een warm bad zal dan ook echt veel meer goeds doen dan een koude douche. 

Heb je geen bad? Geen probleem: je kan ook een tijd onder een warme douche gaan staan om je spieren weer wat te laten ontspannen en ervoor te zorgen dat je minder last hebt van al het melkzuur in je spieren.

spierpijn-gewrichtspijn-bewegen
spierpijn-gewrichtspijn-bewegen
    1. Foamrollers helpen tegen de pijn

Gebruik speciale foam rollers – met foam rollers is het mogelijk om bepaalde spieren los te maken. Het is mogelijk dat jouw spieren in elkaar verdraait zitten. Dit zorgt ervoor dat je een soort bobbel voelt onder de huid. Met behulp van foam rollers zal je in staat zijn om dit plekje te masseren en om de pijn aanzienlijk af te laten nemen. Voor je het weet ben je weer helemaal de oude. 

Nog een extra tip: ik gebruik mijn foamroller ook in de douche. De combinatie van warm water samen met het rollen, heerlijk! Het warme water verzacht de eventuele pijnen die je nog hebt in je spieren. Even doorbijten en het doet minder pijn en je kan gemakkelijker rollen.

    1. Doe aan yoga

Doe elke dag aan yoga – yoga is een oude Aziatische mediatievorm waarbij het lichaam en de geest weer in balans wordt gebracht. Maar dit is niet het enige, het is namelijk zo dat yoga ook kan zorgen voor een hogere mate van flexibiliteit in het lichaam.

Deze verhoogde flexibiliteit zou ervoor kunnen zorgen dat je minder last hebt van pijn in het lichaam wanneer je veel beweegt. Belangrijk is om het in het begin rustig aan te doen, het lichaam moet namelijk wennen aan yoga. Het is een goed idee om op voorhand yoga te doen, zo went je lichaam aan meer bewegingen. Maar ook als je al spierpijn hebt is het ideaal om je spieren weer zachtjesaan te laten wennen aan bewegingen.

    1. Supplementen: kurkuma en groenlipmossel

Supplementeer met kurkuma – kurkuma wordt voornamelijk gebruikt tijden het koken. Echter zou deze stof zomaar eens anti inflammatie eigenschappen kunnen hebben. Dit betekent dat kurkuma bepaalde ontstekingen in het lichaam kan verminderen.

Mocht je last hebben van pijn in je gewrichten dan zou kurkuma een optie kunnen zijn, al is het nooit wetenschappelijk vastgelegd dat het echt werkt. Mijn vader heeft zelf erg veel last van artrose en dit helpt hem echt om terug wat beter te kunnen wandelen.

Geef groenlipmossel een kans – de laatste tip is om groenlipmossel eens een kans te geven. Dit speciale middel zou volgens vele mensen in staat zijn om bepaalde lichamelijke klachten te verminderen. Dit maakt het dan ook gelijk een middel wat meer regelmaat gebruikt wordt door mensen die last hebben gehad van een blessure maar die toch weer willen bewegen. (bron: www.synofit.nl)

Als je geen zin hebt om verschillende supplementen apart in te nemen – als notoir moeilijke pillenslikker begrijp ik dat maar al te goed – bestaan er ook capsules zoals onder andere van Synofit waar deze beide bestanddelen al in zitten.

    1. Arnica tegen de spierpijn

Wat mij ook heel erg helpt: is Arnica gebruiken tegen de spierpijn! Zeker als ik veel bezig ben geweest, of mijn gewrichten veel pijn doen, helpt het om mijn spieren in te smeren met flink wat Arnica.

    1. Eet voldoende eiwitten

Nog een tip die mij erg helpt: wat extra eiwitten eten als ik veel last heb van spierpijnen. Dat hoeft niet perse dierlijke eiwitten te zijn, het kunnen ook prima plantaardige eiwitten zijn zoals linzen, kikkererwten,…

    1. Ook magnesium helpt

Nog een grote redder hier in geval van flinke spierpijnen: magnesium! Je kan magnesium op veel verschillende manieren binnenkrijgen, maar mijn grote favoriet is magnesiumthee. Je moet trouwens wel oppassen met de hoeveelheid, of je kan er buikpijn van krijgen.

Heb jij nog goede tips tegen gewrichtspijn en tegen spierpijn? Laat jouw beste tips hieronder in de comments achter!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

tweedehands-auto-kopen

De beste tips om een tweedehands auto te kopen

Je thuiswerkplek: ergonomisch thuiswerken (telewerk) – dit heb je nodig!

thuiswerk-inrichting-ergonomisch