Afvallen en vet verbranden met carb cycling

Carb cycling? Deze zomer speelde ik een beetje proefkonijn voor een vriend van mij die erover dacht om personal trainer te worden. Wat wil je dan liever dan een ongelofelijk koppig mens trainen? Juistem :p Hij weet ook dat ik met een traag werkende schildklier zit, en het voor mij daardoor moeilijk is om vet te verbranden en wat af te vallen (zeker nu ik aan de verkeerde kant van 25 zit, valt het me flink tegen). Ik heb enkele jaren geleden Weight Watchers gevolgd, maar iedere keer ik dat opnieuw probeerde, had ik het gevoel dat ik bijna verhongerde. Dat zou het voor mij dus niet meer worden. Ook heb ik heel erg weinig tijd om te gaan fitnessen of whatever (hallo, naast mijn fulltime werken heb ik nog een blog én een huishouden te runnen, en liefst nog een sociaal leven ook) dus moest hij heel erg creatief zijn. Met andere woorden: na mij zou hij wel weten of hij graag personal trainer wilde worden. Ha!

Wat is Carb Cycling?

Enter carb cycling. Carb what? Wel, om het eventjes heel simplistisch te zeggen: je wisselt carb free days (koolhydraatarm) af met carb days (koolhydraatrijk) om zo je metabolisme een flinke boost te geven. En dat is exact wat je wilt. Celebrity trainer Chris Powell heeft daarover ook enkele boeken geschreven en daar hebben we ons op gebaseerd, net omdat mijn metabolisme echt wel een optater kon gebruiken. De ene dag eet je met koolhydraten (en als je koolhydraten eet, zijn dat alleen complexe koolhydraten… chips, witte koolhydraten etc schrap je dus van je menu). Op de koolhydraatarme dagen verbrand je eigenlijk de hele dag door vet, en op de dagen dat je koolhydraten eet, geef je je lichaam weer wat meer rust (en zo krijg je geen voedseltekorten zoals bij Atkins, waar je zo goed als geen koolhydraten meer eet en alleen nog eiwitten binnenkrijgt). Ze hebben ook een app (maar ondertussen werkt die nog amper op Android) die ik deze zomer gebruikte om mijn maten en gewicht door te geven (daar is de onderstaande foto ook van). Ook krijg je iedere dag een filmpje met tips en motivatie. Ongeveer iedere week moet je je maten updaten. Dit was mijn progressie na 2 weken op deze manier te eten: ik was echt al veel centimeters kwijt! Als ‘taille’ had ik trouwens mijn buikomvang genomen. 2014_08_20_12.53.07

Carb Cycling: hoe werkt het?

Het is een methode die eigenlijk al jarenlang word toegepast door bodybuilders. Yup, Katrijn de bodybuilder… Zij hebben periodes dat ze ‘cutten’ en ‘bulken’ om meer spiermassa en minder vetmassa te krijgen. En dat was bij mij dus ook de bedoeling. Oh, niet denken dat je hierdoor als vrouw er als een bodybuilder zou gaan uitzien: daar zijn andere middeltjes voor nodig (een van de grootste fitnessmythes ooit is dat vrouwen er door krachttraining als een bodybuilder gaan uitzien).

  • Je eet eerst eiwitten (een eitje, een shake,…) binnen de 30 minuten als je wakker bent, daarna mag je iedere ochtend iets van koolhydraten (fruit,..) eten
  • daarna eet je iedere 3 uur volgens je schema
  • drink veel groene thee en water
  • eet 5 maaltijden
  • kijk niet te erg naar de weegschaal, maar meet jezelf op!

Wij kozen voor het plan met het meeste effect: het Turboplan: carb_cycling_turbocycle Low carb: je eet groenten, eiwitten en gezonde vetten (vette vis, avocado,…) High carb: gecompliceerde koolhydraten, groenten, weinig vetten reward day: tijd voor een cheat meal! Maar hou het binnen de perken 😉 Ook de porties zijn erg belangrijk: Carb_Cycling_HighLowDays   De boeken van Chris Powell met nog meer uitleg en voedselschema’s kan je onder andere bij Amazon vinden!

En hoe zit het dan met sporten?

Je sporten stem je ook af op je High Carb en Low Carb dagen: je gaat meer krachttraining doen ( in mijn geval was dat trainen met een kettlebell of boksen met gewichtjes) op de High Carb dagen, de Low Carb dagen zijn meer geschikt voor cardio (hometrainer, fietsen, lopen,…). Ik ben nu terug (in mijn eentje) dit programma aan het volgen sinds de feestdagen en ondertussen ben ik alweer een 2,5 kilo kwijt. Ik wil nog een tijdlang verderdoen, maar het gaat erg goed! Ik ben nu ook veel beter voorbereid omdat ik al veel low carb maaltijden op voorhand klaargemaakt heb (natuurlijk komen ze ook op Glamourista).

7 Comments
    1. Hee da’s leuk om te horen 😀 Hoe vlot het? Ik deed mijn squats zo vaak mogelijk ‘s ochtends zodat ik er snel vanaf was, haha. Er komen nog veel low carb receptjes aan 🙂

  1. Ligt vast aan mij hoor, maar euh hoe heet de app waar je het over hebt (en waar de afbeelding van is)? Ik zou ook graag beginnen met de low en high carb methode.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

glamourista-logo-2015

Instagram
Read previous post:
goalsssss
Hoe ging het met mijn doelen voor 2014?

Hoera, het is eindelijk 2015! Voor mij persoonlijk was 2014 een jaar dat ik het liefst snel weer zou willen...

Close