Gezonder gaan eten

“Ik moet eraan geloven… ik eet te slecht en moet dringend gezonder gaan eten! Op dieet wil ik voorlopig nog niet, maar ik moet leren de ongezonde dingen te laten staan en nieuwe eetgewoontes kweken en gezonder te eten“. Dat sprak ik een week geleden met mezelf af… zou het me gelukt zijn?   Ja en nee… het ligt nogal moeilijk! Ik eet zeker gezonder en ben er ook meer op aan het letten wat ik eet, maar het kan natuurlijk altijd wel beter. Sinds enkele weken neem ik cortisone als medicatie en boy… ik kom bij als een malle ๐Ÿ™ Dan helpt het zeker niet als je een zittend beroep hebt en graag chocolade eet ๐Ÿ˜‰

Gezond ontbijt

Strijdpunt1 was weer gezonder gaan ontbijten: de laatste weken bestond mijn ontbijt vaak uit een chocoladebroodje, een chocoladecroissant of chocomousse. Heel lekker, maar oh-zo’n-slecht idee: je glycemische index schiet direct al de lucht in en je hebt eigenlijk van in het begin van je dag al rotzooi in je lijfje… Nu ontbijt ik gezond: ik eet een grote kom magere platte kaas (een soort kwark, maar zuurder) met een Pink Lady-appel in stukjes erin. Heel soms neem ik er nog een plakje ontbijtkoek bij.

Gezonde tussendoortjes

Mijn tussendoortjes waren allesbehalve gezond: ik at veel suiker en crap… vooral veel snoep en koekjes. Ook dat heb ik heel goed kunnen minderen en nu heb ik veel lekkerdere alternatieven gevonden: ik maak spiesjes met allerlei soorten fruit of groente (met nu en dan een blokje kaas), ik eet een mager yoghurtje of ik snoep van een paprika, kerstomaatjes of een stuk komkommer. En ja, ik gebruikte daar echt het woord ‘snoep’ ๐Ÿ™‚ Ik eet nog heel weinig suiker en dan proef je pas hoe zoet groenten en fruit uit zichzelf kunnen zijn!

Veel water drinken

Ook drink ik veel water (dat deed ik al wel, na mijn niersteen-debacle enkele jaren geleden) en (kruiden)thee. Gewone thee drink ik amper (dat zorgt net voor nierstenen) en ik drink ook nooit thee met suiker. Op een dag (zeker op een werkdag) drink ik gemakkelijk 1,5 liter rooibosthee of kruidenthee, afgewisseld met een drietal chocolademelkjes (dat is dan weer slecht). Ik hoop binnenkort een sapmaker te kunnen kopen, dan ga ik veel komkommerwater drinken (heerlijk, echt).

Gezond afvallen?

Nu zou je denken dat je door zo’n gezond eetpatroon wel wat zou afvallen… maar dat is nog niet het geval, ik zit nog steeds op hetzelfde gewicht (maar dat kan heel goed door de cortisone komen). Wat ik wel merk: ik pas beter in mijn kleren en alles is weer een beetje strakker aan het worden. Eigenlijk is dat een goed teken: ik ben dus geen spiermassa (die ik door mijn revalidatie moet opbouwen) aan het kwijtraken, yes!   Als jullie nog tips of lekkere receptjes hebben, ik hoor ze heel graag!

5 Comments
  1. Ik moet ook veel gezonder gaan ete, alhoewel. Ik moet vandaag op onderzoek in dagkliniek en mocht niets eten wat resten gaf. dus geen fruit, groenten of vezels… Nu eigelijk besef ik dat ik best al gezond at. Veel fruit en groenten, bruine bokes…Kheb de laatste tijd ver niets kunnen eten dat ik wou…

  2. Dat gezonder eten ben ik ook gestart onlangs, en ja, de ene dag lukt het al beter dan de andere.
    Bij momenten haat ik dan ook Pasen, met al die chocolade, ik ben er verzot op, maar krijg er migraine van (zware migraine), met dat in het achterhoofd kan ik mij soms wat bedwingen, maar het is moeilijk.

    Oh en een sapmaker, super ding gewoon, binnenkort komt die van mij terug boven, wortelsap, super lekker! Of wortel met appel, mmmm.

  3. Grappig dat je hier nu net over schrijft, ik ben sinds gisteren ook weer bezig. Ik at gezond, at een caloriedagboek bij op internet waarin je aan kunt geven hoeveel je eet en hoeveel je beweegt, maar ben daar mee gestopt omdat ik een hometrainer zou krijgen, wat nu 4 maanden later is dan toen gepland was. Ik heb hem nog niet, hij is al wel binnen (op het werkt van mijn vriend) maar hij moet nog betaald worden en dan brengen ze ‘m langs als het goed is. Maar ja, ik dacht ‘als ik die hometrainer heb ga ik er wat aan doen, tot die tijd, ach… ik val toch niet af als ik niet beweeg ernaast, hoe gezond ik ook eet’. Dat doe ik ook inderdaad niet, maar ik ben wel weer 5 kg aangekomen sinds die tijd! Toen ik begon met het caloriedagboek woog ik 71,5 en was ik afgevallen zodat ik nog maar 69,5 woog na een paar weken tijd. Nu stond ik een paar dagen geleden voor het eerst weer op de weegschaal en tot mijn grote schrik woog ik 77,1 kg. Ik kon wel janken! Ik kan zelfs niet meer in mijn broeken die ik heb gekocht omdat ik aangekomen was, en ik heb altijd tegen mezelf gezegd dat dat NOOIT zou gebeuren, maar blijkbaar wel. Ik voel me er niet goed bij, dus ik eet nu weer gezond. Dat deed ik sowieso wel, maar ik kon chocolade echt niet laten liggen, dat mis ik gewoon echt, vooral 1x in de maand, maar ik weet ook dat als ik een klein stukje neem dat gevoel alleen maar erger wordt dus daar doe ik ook niet goed aan. Ik kan mezelf dat weer veroorloven als ik op gewicht ben en een ‘buffer’ heb waardoor ik af en toe wat lekkers kan eten zonder erover na te denken, maar niet nu. Ik hoop dat ik de hometrainer snel in huis heb, want hoe leuk hula hoopen ook is, het wordt wel erg eentonig en je krijgt spierpijn dus wat afwisseling met even fietsen kan geen kwaad. ๐Ÿ™‚

Leave a Reply

Your email address will not be published.

glamourista-logo-2015

Instagram
Read previous post:
supertrash-fringe-sneakers
Supertrash fringe sneakers

Deze leuke Supertrash fringe sneakers staan enorm hoog op mijn wishlist... Ze zijn bruin, van suรจde en je kan er...

Close